Aroma Orientului

Lumina timidă îşi risipise încercările de a pătrunde prin draperiile grele de brocart. Aerul era încărcat de aromele exotice, aproape palpabile ale fisticului, florilor de portocal, santalului, scorţişoarei, peste toate plutind inconfundabilă mireasma cafelei proaspăt râşnite, ameţitoare şi revigorantă.

M-ai prins de mână şi mi-ai promis că îmi vei purta paşii prin cartierele oraşului tău favorit ce se întinde pe malurile a două continente, vom colinda sub clar de lună  cafenelele ferite de ochii curioşilor şi-mi vei şopti stând relaxaţi pe perne mari de catifea, tu fumând narghilea, iar eu ronţăind bucăţele aromate de lokum, toate poveştile ştiute şi neştiute despre minunile ascunse într-o ceşcuţă.

okke7-250x250

M-ai alintat Arzum (dorinţă) şi mi-ai susurat în auz zi de zi cum din florile albe sub formă de ciorchine cu parfum puternic asemănător celui de portocal sau iasomie, sărutate  de razele blânde ale soarelui se nasc boabele magice mai întâi verzi, apoi galbene, roşii deschis şi apoi de un roşu intens asemănătoare cireşelor pârguite în toiul verii.

Mi-ai spus, într-o îmbrăţişare tainică, cu glasul încărcat de maturitatea toamnelor târzii cum miezul aromat e smuls din învelişul protector, ales cu grijă şi trecut prin multe cazne pentru a ajunge în final materia primă a cafelelor cu parfum de poveste orientală.  Mi-ai umplut fiinţa cu arome perfecte, gusturi neştiute, poveşti nemaiauzite şi şoapte cu aromă de Arabica.

Împreună am admirat moscheile ce păreau că se topesc în razele fierbinţi ale sfârşitului de amiază, dansând fantasmagoric în scânteierile aurii și am privit, înlănţuiţi, minaretele scăldate în luminile asfinţitului în care muezinii îndemnau, cu glas melodios, rugile să se înalţe spre cer. E destul să trăieşti o singură dată aceste minuni pentru a le purta în suflet întreaga viaţă.

Mi te-am numit Okum, padişahul meu, şi te-am citit în fiecare asfinţit la porţile orientului înecat în miresme.

Draperiile grele de brocart s-au mișcat pentru o clipă şi în aer se simțea, mai puternic, mireasma cafelei proaspăt râşnite, de parcă povestea se prinsese în faldurile materialului, pentru vecie. Priveam ceștile de cafea în nuanţe arămii de toamnă târzie, dar licoarea era cea care-și revărsa magia, adânc în mine și îmi doream ca ea să nu dispară. M-ai ghicit, dintr-o privire, am tresărit de aducerile aminte și m-am bucurat când mi-ai spus că în această dimineaţă, ai strecurat în deliciul înmiresmat ingredientul secret “iubirea ajunsă la maturitate” ce transcende viaţa, transformată de trecerea timpului în esenţa cea mai pură, asemeni boabelor de cafea.
21 de gânduri despre „Aroma Orientului”

  1. Fără poveste și cafea eu nu văd viața bine, dar fără bărbat, poveste și cafea e chiar tristă. M-am plimbat și eu cu tine și, sincer, mi-as dori cafetiera. Nu stiu daca iți amintesti ca al meu sot face cafeaua zilnic, in casa, și cred ca ar merita aceasta cafetiera. Vine ziua lui curand. Ai scris totul…ca o poezie cu aromă de cafea, cu Arzum și bucurie. Arzum…fain cuvânt! Succes pe mai departe!

    Apreciat de 3 persoane

      1. 🙂 se spune că pe vremea lui kanuni (cel mai iubit sultan al lor, legiuitorul) neguțătorii arabi au reușit să aducă această licoare în harem. hasseki hurrem ar fi fost cea care a găsit soluția îndulcirii cafelei cu rahat, obicei care se mai păstrează și astăzi. eu sunt realmente fascinată de ceșcuțele mici, de argint și de cutiuța în care dorm bucățelele de loukoum (am și dorit să am un astfel de set de servire, dar era un capriciu cam scump, cred).
        cafeaua și cafeneaua sunt ceva cu totul aparte în turcia… fascinație pură cu miros intens de tutun și de discuții. mersul la cafenea, astăzi, privilegiu masculin, seamănă puțin cu agora antică a eladei.
        nu știu dacă turcii au obiceiul parfumării cafelei cu attar de roze ca și arabii, asta nu știu…

        Apreciat de 3 persoane

Lasă un răspuns

