Castele din nisip, trecut şi prezent

“Stau câteodată şi-mi aduc aminte…” aşa îşi începea marele povestitor «amintirile» despre copilăria cea fără griji, iar eu îmi amintesc bine cum am învăţat zece fragmente din acestea pentru o notă de 10 la română, dar nu despre astfel de amintiri ar fi vorba, ci despre un alt fel de exerciţiu menit să-mi reîmprospăteze anii copilăriei pentru a dezvălui care a fost jucăria mea preferată.

Cred că mi-au fost dragi păpuşile, ca oricărei fetiţe, dar şi mai dragi mi-au fost obiectele ce nu le-am avut, pe care le-am dorit, o bicicletă verde-Pegas, aşa cum avea cea mai bună prietenă a mea şi o chitară lucioasă, cu irizaţii portocalii, pe care acum o am, dar neştiind să cânt la ea, stă postată drept bibelou deasupra raftului cu cărţi.

Privind în urmă, realizez cât de repede trece de fapt copilăria, toate supărările acelea părând fără rost, iar dorinţe pe care le credeam uitate de mult, de atunci, din anii fragezi, revin cu acurateţe, de parcă ar fi fost ieri.

Zburdam mai toată ziua pe dealuri, prin parcuri ne dădeam în leagănele acelea ce aveau drept scăunel un cauciuc mare şi construiam castele din nisip, nu doar în gând, jucam şotron, săream coarda, făceam hăinuţe noi păpuşilor din resturile rămase de la vreo rochiţică de-a mea, colecţionam timbre sau, pur şi simplu, ne bălăceam în bălţile apărute după ploile scurte şi calde de vară, însă preferată rămâne prima mea păpuşă mare cu păr de abanos, aproape cât mine, pe care, uimită, am descoperit-o lângă pat într-o dimineaţă de Crăciun. Mă purta cu gândul spre o mie şi una de nopţi şi prinţesele orientale, cu aer aparte, misterios. Cei ai casei ziceau că-mi seamănă, iar numele gravat pe medalionul ce-l purta la încheietură şoptea el însuşi o poveste- Mara.

Copiii zilelor noastre par să nu mai aibă aceeaşi bucurie a jocului, a jucăriilor, exemplu fiind chiar fiul meu, înconjurat de zeci de jucării din pluş de toate culorile şi mărimile, de eroi ai desenelor animate, dinozauri ce i-au fost dragi la patru-cinci anişori, maşini şi maşinuţe, elicoptere, bărci, Gormiţi, bayblade-uri, bakugani, trenuleţe şi multe altele la care noi nici nu gândeam, ce stau risipite în toate locurile care ar fi putut rămâne libere, preferă, în schimb, calculatorul, tableta sau smartphone-ul, în detrimentul jucăriilor şi a mişcării în aer liber.

Răscolindu-mi imaginaţia, odată cu internetul, am încercat să descopăr un joc, o jucărie, ceva care să-l facă să lase deoparte pentru câtva timp noile tehnologii care, nu aduc doar plus de informaţii sau avantaje şi am reuşit să descopăr, din întâmplare, nisipul kinetic. Pare o alternativă foarte atractivă a jucăriilor din prezent, care poate transforma timpul dedicat jocului în clipe pline de magie, atât pentru cei mici, cât şi pentru cei  mari pe care pare să-i captiveze deopotrivă.

Are calităţi demne de luat în seamă atunci când ne dorim o jucărie ecologică care stimulează imaginaţia şi dezvoltă capacitatea copilului de a construi, de a se mişca, de a crea, fiind materialul care se lipeşte doar de el, nu şi de haine, mâini sau locul unde este modelat, este disponibil în culori atractive, nu se risipeşte, nu se usucă, non-toxic şi cu efect antimicrobian, se poate modela cu uşurinţă, iar ceea ce pare a fi cel mai important, poate aduce plaja acasă în orice anotimp.

Cred că va fi cea mai bună alegere pentru a petrece cât mai mult timp împreună, părinţi şi copil, ne vom întrece în a construi tot felul de animăluţe năstruşnice, marţieni verzi sau albaştri, căţeluşi roşii, personaje S.F., lăsându-l să alunece printre degete, luând formele dorite docil şi păstrându-le până când imaginaţia noastră va ivi altele şi altele tot mai nostime; împrospătând totodată amintirile vacanţei la mare abia încheiate.

castele

2 gânduri despre „Castele din nisip, trecut şi prezent”

Lasă un răspuns

